Reportage om förskolan

Lust till mycket på Lustigkullens förskola. Mycket tid utomhus, små barngrupper och upptäckarglädje kännetecknar Lustigkullens förskola. Förskolan ligger i Knutby och har nära till naturen.

Alla barn och pedagoger känner varandra

På Lustigkullens förskola är barngrupperna små och barnen känner alla pedagoger. Vid öppning och stängning är hela förskolan tillsammans. Däremellan är de uppdelade i mindre grupper.

– Min son började på förskolan i november. Han kom snabbt in i gruppen, känner sig trygg med alla och gillar verkligen att vara här på förskolan. Det är jag jätteglad för. Jag har fått bra kontakt med pedagogerna. De är både öppna och professionella. Vi känner oss välkomna här, berättar en förälder och fortsätter:

– Vi flyttade till Knutby för att vi ville bo lite utanför stan. Det är lugnt här och våra barn kan röra sig ganska fritt, vilket gör dem mer självständiga. Vi trivs jättebra.

Spännande lärmiljöer i nyrenoverade lokaler
Förskolans lokaler är nyrenoverade och pedagogerna har varit involverade i arbetet med att utforma de nya lärmiljöerna. Det finns ett tydligt syfte och mål med undervisningen och barnen får vara med och påverka.
– Huset kanske inte ser så spännande ut på utsidan men våra lokaler är fantastiska. I lärmiljöerna har vi material som alla barn inte har tillgång till hemma. Vi har konstruktionsmaterial som plusplus och magneter i alla möjliga former. Vi har också olika typer av färger som vi använder till blås-, tråd- och bubbelmålning och mycket annat. Materialen utmanar och triggar barnen att utforska och upptäcka, säger Jenny Hammarin, barnskötare.

Gör mycket utomhus
På förskolan arbetar pedagogerna enligt devisen "allt vi kan göra ute gör vi ute". Det innebär att barnen är utomhus en stor del av dagen, både på den egna gården och på utflykter.

– När vi till exempel målar eller experimenterar gör vi det ofta ute. Det går lika bra, om inte bättre. Och barnen trivs ute. Dessutom håller de sig friskare, berättar Carina Eriksson, barnskötare.

Granne med skogen
Förskolan har nära till skogen och de går ofta dit. Där bygger de kojor, klättrar, leker lekar och följer årstidernas skiftningar. Ibland tar pedagogerna med uppdragskort med bilder som visar vad barnen ska leta efter och hämta i skogen.

– Barnen tycker det är jättekul. De gillar att springa runt och söka efter sakerna som är på korten. Det kan vara fem kottar, åtta barr eller tio små stenar. Ibland får barnen uppdragen i grupp eller två och två. Då övar de sin samarbetsförmåga samtidigt, säger Jenny Hammarin.

Experimenterar och utforskar
Experiment är ett vanligt inslag. De gör ofta naturvetenskapliga experiment och utforskar tillsammans. Och de arbetar med olika teman, som till exempel vatten och hållbar utveckling.

– Vi har pratat med barnen om vad som händer med miljön och gjort en djupdykning inom ämnet återvinning. Då fick barnen sortera och slänga saker på återvinningsstationen här i Knutby.
Sedan tog vi tillsammans reda på vad som händer med allt skräp. Barnen är så nyfikna och vi ser hur de lär sig.
Det får vi kvitton på när vårdnadshavare berättar att barnen delar med sig av sina nya kunskaper hemma, avslutar Carina Eriksson.

Uppdaterad: